Monday, January 25, 2010

Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Mengingat (Repetition)

Repetition (ulangan)

Kaedah ulangan ialah melakukan pembacaan ataupun mengingati sesuatu perkara secara berulangkali ataupun berterusan. Kaedah ulangan ini dapat menajamkan daya ingatan dan menambahkan kefahaman pelajar apabila diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Kaedah ini berpusatkan kepada guru dan pelajar. Guru akan menggunakan kaedah ini apabila perlu mengulang semula topic yang lepas sebelum memulakan pengajaran baru. Pelajar dapat menggunakan kaedah ini dengan cara mengulangkaji pelajaran yang lepas, sama ada bertanya kepada guru ataupun persendirian. Kaedah ulangan ini perlu dijalankan dengan teknik yang sesuai mengikut topik pengajaran supaya ia tidak menjadi aktiviti yang membosankan.


contoh:
Kaedah ulangan yang betul adalah guru akan mengulang sebanyak 3 kali berturut – turut berkaitan sesuatu perkara yang ingin ditegaskan. Hal ini dilakukan supaya pelajar dapat mendengar dengan jelas apa yang hendak disampaikan oleh guru dan sekali gus dapat mningkatkan kefahaman serta menguatkan daya ingatan.
Kaedah ulangan dapat memberi peluang kepada pelajar supaya bersedia menerima pengajaran dan menguatkan daya ingatan dan kefahaman. Kaedah ulangan boleh dilakukan oleh guru dalam peringkat pengajaran yang sama ataupun guru membuat pengulangan sesuatu perkara dalam peringkat pengajaran yang berbeza. Contohnya, membuat pengulangan pada isi pengajaran pada awal sesi pengajaran pada peringkat akhir pengajaran ataupun membuat pengulangan sesuatu perkara dalam peringkat yang sama.


Langkah – langkah
Langkah 1
Guru menentukan objektif pengajaran dan dapat mengenal pasti sesetenhag perkara yang ingin ditegaskan kepada pelajar dan aspek yang memerlukan daya ngatan dan kefahaman yang lebih oleh pelajar.
Langkah 2
Pengulangan dilakukan oleh guru semasa memberikan penjelasan sama ada dengan menyebut sendiri secara berulang – ulang ataupun meminta penyertaan pelajar bagi mengulang semula apa yang sudah diterangkan.
Langkah 3
Pengulangan yang dibuat oleh guru akan memberi kefahaman kepada pelajar berkaitan perkara itu adalah sesuatu yang penting dan perlu lebih diingati atau difahami. Sekiranya pelajar sendiri yang membuat pengulangan maka semasa proses pengulangan berlaku, pelajar sudah membuat peneguhan dalam aspek kemahiran mengingat dan memahami sesuatu perkara.

3 comments:

  1. Do give an example of a lesson yopu would conduct.

    ReplyDelete
  2. thank.
    first, we can find words start with "s" such as sea and seat and give explaination of this two words. Then, we can give the picture of sea for them to look and ask them what they can see through the picture and ask them to repeat the word "sea" to strengthen their memory. To explain the words seat, we can ask the students to demonstrate just like giving instruction to sit down at their seat to explain the word. Through this action, student may learn the word from their sensory.

    ReplyDelete